BMIAlkoholDiskuze×Menu

VYHLEDAT

Zavřít

Aminokyseliny, kyseliny

Anabolika, steroidy

Antioxidanty

Bílkoviny, proteiny

Chemie

Enzymy, koenzymy

Hubnutí, diety, redukce

Kreatin, kre-alkalyn...

Minerální látky

PelMel

Pitný režim

Pohybový aparát

Přídatné látky, aditiva...

Řasy

Rostliny, extrakty, silice

Sacharidy

Tuky, oleje

Vitaminy

Živočišné látky, extrakty

www.nutrion.cz/info

PRO SPRÁVNOU FUNKCI STRÁNEK POVOLTE JavaScript.


OBILOVINY

Dnes se již obiloviny po několikaletém omezování pro údajnou vysokou kalorickou hodnotu opět řadí k základu každého denního jídla. Pro snazší srovnání jejich energetického přínosu s ostatními potravinovými skupinami - plný talíř kvalitních italských těstovin (ty totiž nejsou "vylepšovány vejci") má stejný obsah kaloríi jako 2 až 3 polévkové lžíce smetanové zálivky, kterými je ochucujeme, a obdobné to je i s přídavkem tučnějšího sýra, vajec, kousků masa a podobně.

 

Obiloviny tvoří základní součást výživy již více než 12 tisíc let a jsou hlavní složkou potravy národů dožívajících se vysokého věku. Obiloviny průměrně obsahují 60 - 70 % polysacharidů, 8 -13 % bílkovin a 1 - 5 % tuků. Jsou bohatým zdrojem vitamínů skupiny B a vitamínu E, dále vápníku, železa, hořčíku, mědi, zinku a fosforu. Naprostá většina uvedených cenných látek je však uložena v klíčcích, a proto je při přípravě bílé mouky z větší části odstraněna. Biologická hodnota obilovin se snižuje. Právě tento nesmyslný postup je hlavním důvodem pro výběr obilovin ve formě celých zrn (rýže natural, kroupy, pohanka...), klíčků, otrub, ovesných vloček, müsli a dalších méně opracovaných potravin. Podstatně tím i zvýšíme podíl vlákniny (mletím obilí se jí ztrácí 50 až 90 %), která je naprosto nezbytným předpokladem správné funkce střev, preventivním i terapeutickým prostředkem obstipace, ale i rakoviny tlustého střeva, obezity, diabetu II. typu a hypercholesterolemie.

 

Jednoduchou a praktickou zásadou při sestavování jídelníčku je vyhrazení 40 až 60 % obsahu každého talíře obilovinám, v co nejpřirozenější podobě. To znamená ve formě celých obilných zrn, obilných kaší, celozrnných anebo alespoň bez-vaječných těstovin, müsli směsí, celozrnného a dalšího pečiva (nutriční význam zpravidla v uvedeném pořadí klesá).

 

Při rozhodování mezi jednotlivými druhy müsli směsí a kaší doporučuje se vybírat co nejjednodušší suroviny, ze kterých si až těsně před jídlem sestavíte požadovanou směs a chuť. Důvodem je podstatně snazší uchovávání oddělených surovin před například medem poslepovaným obilovinám, které jsou ideální živinou pro všemožné broučky, plísně a hlodavce.

aFK

Diskuze » OBILOVINY

Mohlo by Vás zajímat...


Stránky jsou věnovány informacím o výživových přípravcích, vitamínech, minerálech, doplňkové a sportovní výživě a látkám rostlinného původu. Stránky mají pouze informativní charakter.

Stránky se snaží podávat kvalitní, komplexní a objektivní informace. I přesto doporučujeme, veškeré zde získané informace porovnávat s dalšími zdroji, zejména z důvodu neustálého rozvoje vědních oborů spojených s oblastí zájmu těchto stránek.

Twitter NUTRIONczNutrionCz Google+Facebook.com/nutrionczInstagram.com/nutrioncz

OBILOVINY