BMIAlkoholDiskuze×Menu

VYHLEDAT

Zavřít

Aminokyseliny, kyseliny

Anabolika, steroidy

Antioxidanty

Bílkoviny, proteiny

Chemie

Enzymy, koenzymy

Hubnutí, diety, redukce

Kreatin, kre-alkalyn...

Minerální látky

PelMel

Pitný režim

Pohybový aparát

Přídatné látky, aditiva...

Řasy

Rostliny, extrakty, silice

Sacharidy

Tuky, oleje

Vitaminy

Živočišné látky, extrakty

www.nutrion.cz/info

PRO SPRÁVNOU FUNKCI STRÁNEK POVOLTE JavaScript.


VITAMIN B5 (KYSELINA PANTOTHENOVÁ, ANTISTRESOVÝ VITAMÍN)

Vitamin B5 je rozpustný ve vodě, termolabilní. Chemicky se jedná o derivát beta-alaninu a kyseliny 2,4-dihydroxy-3,3-dimetyl máselné.

 

Byl objeven v roce 1933 J.Wiliamsem. Název je odvozen od řeckého slova "pantos=vše". Podílí se na tvorbě koenzymu A s ATP a cysteinem. Ten je důležitý při přeměně tuků, při metabolismu aminokyselin, pyruvátu a produktů glykolýzy. Účastní se Krebsova cyklu, je nutný při syntéze cholesterolu a steroidních hormonů, porfyrinů a nukleových kyselin. Acetylací vzniká acetylcholin (přenáší nervové impulsy). Vitamín B5 je skutečnou křižovatkou řady metabolických cest.

 

V padesátých letech na státní universitě v Iowě byla podávána dobrovolníkům strava zbavená B5. Po dvou týdnech uváděli únavu s potřebou spát během dne, ve třetím týdnu byli postiženi zácpou, ztrátou chuti k jídlu. Ve čtvrtém týdnu byli svárliví, nespokojení a zcela malátní. Měli pálení nohou. Pokračováním došlo ke snížení krevního tlaku, zemdlenosti se žaludečními potížemi a infekcí dýchacích cest.

 

Kyselina pantothenová má protistresové účinky a to působením na nadledvinky, kde podporuje syntézu steroidních hormonů. Při jejím nedostatku dochází k naprostému vyčerpání nadledvinek, je snížena odolnost vůči infekci. Dochází k pocitům duševní únavy a pocitům frustrace. Vitamín B5 zabraňuje také usazování LDL cholesterolu (tzv. "špatného") v cévních stěnách. Při podávání léčebných dávek dochází k poklesu celkového cholesterolu v krevním séru.

 

Vitamín B5 působí na konce periferních nervů a tím podporuje peristaltiku střev a to i v případě atonie střevní po operaci. Podává se 6 hodin před operací a 6 hodin po operaci. Podporuje hojení ran, jizev a popálenin, prasklin a vředů. Slouží k regeneraci tkání. Má ochranné účinky proti UV paprskům. Svým silným účinkem na nadledvinky slouží k omezení alergických průvodních jevů.

 

Ničí ho konzervační postupy a průmyslové zpracování jídel, dále kofein, alkohol, léky obsahující síru, antikoncepční přípravky, léky na spaní.

 

Může zvýšit odolnost vůči chladu a toho využívají horolezci, dálkoví plavci a triatlonisté.

Nedostatek B5 snižuje hladinu cukru v krvi a to vede k vyčerpání. Redukuje uvolňování adrenalinu (hormonu důležitého k překonání stresových situací). Zvyšuje tvorbu protilátek v těle a pomáhá při boji proti infekci. Zvyšuje plodnost a podporuje dlouhověkost.

 

Zdroje: otruby, droždí, včelí mateří kašička, tresčí jikry, maso, syrové pšeničné klíčky, vnitřnosti (játra, ledvinky), slupky z obilí, fazole, melasa, ořechy, vejce, mléko, sezamová a slunečnicová semena, sója, vejce, hrách, langusty.

 

Použití: používá se při infekci, zvýšené tělesné a duševní únavě, při stresu, při zácpě, urychluje hojení ran, popálenin, působí preventivně při alergíich. Léčí dermatitidy (záněty kůže), popraskanou pokožku, zabraňuje stárnutí a šupinatění kůže, zlepšuje stav vlasů. Používá se ke snížení cholesterolu a preventivně proti aterosklerose (usazování aterosklerotických plátů ve stěnách cév).

Dále se využívá při poporodní a pooperační atonii střev, při průjmech, zvracení, zvýšené plynatosti, při chorobách jater a ledvin.

 

Dávky: denní potřeba pro muže je 7 - 10 mg, pro ženy 4 - 7 mg, pro děti 5 mg. Léčebné dávky jsou 50 - 100 mg denně.

 

Příznaky z předávkování: vitamínem B5 nelze předávkovat, neboť se v těle neuskladňuje.

 

Příznaky z nedostatku: příznaky nedostatku se projevují po několika málo dnech.

 

Při nedostatku vitamínu B5 a B6 vznikají závažné poruchy ve štěpení a syntéze bílkovin. V počátečním období nedostatku se objevuje zvýšená potřeba spát během dne, později zácpa, ztráta chuti k jídlu, nespokojenost, pálení nohou, zemdlenost, žaludeční obtíže, duševní únava, infekce dýchacích cest.

 

Obsah vitamínu B5 v některých potravinách:

Potravina

vitamin B5 (mg)

vaječný žloutek (1 střední)

100 - 200

ledvinky (100 g)

100 - 200

játra (100 g)

100 - 200

kvasnice (110 g)

100 - 200

hovězí maso vařené (100 g)

35 - 100

sbírané mléko (230 g)

35 - 100

brokolice vařená (110 g)                           

35 - 100

 

aFK

Diskuze » VITAMIN B5 (KYSELINA PANTOTHENOVÁ, ANTISTRESOVÝ VITAMÍN)

Mohlo by Vás zajímat...


Stránky jsou věnovány informacím o výživových přípravcích, vitamínech, minerálech, doplňkové a sportovní výživě a látkám rostlinného původu. Stránky mají pouze informativní charakter.

Stránky se snaží podávat kvalitní, komplexní a objektivní informace. I přesto doporučujeme, veškeré zde získané informace porovnávat s dalšími zdroji, zejména z důvodu neustálého rozvoje vědních oborů spojených s oblastí zájmu těchto stránek.

Twitter NUTRIONczNutrionCz Google+Facebook.com/nutrionczInstagram.com/nutrioncz

VITAMIN B5 (KYSELINA PANTOTHENOVÁ, ANTISTRESOVÝ VITAMÍN)