BMIAlkoholDiskuze×Menu

VYHLEDAT

Zavřít

Aminokyseliny, kyseliny

Anabolika, steroidy

Antioxidanty

Bílkoviny, proteiny

Chemie

Enzymy, koenzymy

Hubnutí, diety, redukce

Kreatin, kre-alkalyn...

Minerální látky

PelMel

Pitný režim

Pohybový aparát

Přídatné látky, aditiva...

Řasy

Rostliny, extrakty, silice

Sacharidy

Tuky, oleje

Vitaminy

Živočišné látky, extrakty

www.nutrion.cz/info

PRO SPRÁVNOU FUNKCI STRÁNEK POVOLTE JavaScript.


Sportovní nápoje s glycerolem, ANO či NE?

Na našem sportovním trhu se v posledních letech objevila nová skupina nápojů obsahujících glycerol. Ten je látkou, která se běžně nalézá v organismu jako složka tělních tekutin a zásobního tuku. Jeho další užití, které je spojeno s příjmem vody, zvyšuje přibližně na 4 hodiny hyperhydrataci jedince (Freund et al. 1995).

Glycerol je využíván v léčebných indikacích spojených s cerebrálním edémem a glaukomem, neboť velice málo proniká do mozku a očí. Tento mechanismus vysvětluje i řídce popisované nepříznivé účinky u sportovců konzumujících nápoje s glycerolem - bolesti hlavy a poruchy vidění (Freund et al. 1995).

 

Role nápojů s glycerolem ve sportovním výkonu:

Činnost zapojených svalových skupin v průběhu sportovního výkonu je doprovázena zvýšenou tvorbou tepla. Neboť si organismus udržuje tělesnou teplotu vhodnou pro funkci svých systémů, musí být teplo odvedeno z těla prouděním, zářením, odpařováním z dýchacích cest a nejvíce odpařováním potu z jeho povrchu. Termoregulační mechanismy jsou současně ovlivněny teplotou a vlhkostí prostředí a adaptací organismu. Vznikající ztráty tělesných tekutin (hypohydratace, dehydratace) poté významně ovlivňují výkonnost sportovce s poklesem zejména jeho vytrvalostních schopností.

 

Některé studie potvrzují příznivý vliv nápojů s glycerolem. Již Riedesel et al. (1987) popsali, že konzumace roztoku s glycerolem před zátěží zvyšuje množství vody v organismu jedince. Tato zjištění byla později potvrzena dalšími výzkumy, které popisují, že zvýšení tělních tekutin souvisí s množstvím a časovým rozložením příjmu nápoje (Freund et al. 1995, Latzka et al. 1997). Montner et al. (1996) popsali, že ve výzkumu, zaměřeném na ovlivnění vytrvalostních schopností, tolerovali jedinci přijímající glycerolový roztok submaximální zátěž na bicyklovém ergometru do vyčerpání významně déle než skupina kontrolní.

Další šetření příznivý účinek glycerolu na výkonnost sledovaných sportovců nepopsala. Nebyly zjištěny významné rozdíly v toleranci doby a intenzity podstoupené zátěže, v hodnotách sledované srdeční frekvence, tělesné teploty a pocení (Murray et al. 1991, Sawka et al. 1997). Je zde možné, že tyto výsledky byly způsobeny nízkou intenzitou indikované zátěže testovaných osob či nesprávnou konzumací nápoje.

 

Na otázku, zda užít nápoj s glycerolem či ne, je stále těžké přesně odpovědět.

Není doposud zcela objasněn ani mechanismus jeho působení. Nebylo prokázáno zvětšení objemu plasmy, které by zvýšilo transportní kapacitu oběhového systému. Tekutiny jsou zadržovány zejména uvnitř buněk a jejich případný vliv na metabolismus je nejasný. Navíc doposud chybí další nutná výzkumná šetření, která by sledovala a zcela objasnila účinky glycerolového roztoku v závislosti na odlišných klimatických podmínkách a jeho případnou prospěšnost u optimálně prováděného pitného režimu v průběhu fyzické zátěže. Také nelze zapomenout na zvýšenou hmotnost sportovce v počátku závodu, která může být zatěžující zejména v běžeckých sportech.

 

Lze tedy odpovědět, že není jednoznačný názor na pozitivní účinek konzumace nápojů s glycerolem. Jeho příjem bude pravděpodobně vhodný pro dlouhodobou zátěž v horkém a vlhkém prostředí a také u sportovců, kteří nepřijímají dostatek tekutin před výkonem a v jeho průběhu, nebo jsou v konzumaci limitováni. Pokud se ale závodník k příjmu rozhodne, je velice důležitý též správný postup v předvýkonovém zavodnění organismu, které začíná asi již 2,5 hodiny před výkonem (Montner et al. 1996). Koenigsberg et al. (1995) současně doporučuje, pokud zátěž trvá déle než 2 hodiny, další pití 5 % glycerolového roztoku v množství 400 - 800 ml/h i během výkonu.

 

Literatura:

Freund, BJ., Montain, SJ., Young, AJ. et al. Glycerol hyperhydratation: hormonal, renal and vascular fluid responses. Journal of Applied Physiology, 79, 1995, s. 2069-2077.

Koenigsberg, PS., Martin, KK., Hlava, HR. et al. Sustained hyperhydratation with glycerol ingestion. Life Sciences, 5, 1995, s. 645-653.

Latzka, WA., Sawka, MN., Montain, SJ. et al. Thermoregulatory effects during compensable exerciseheat stress. Journal of Applied Physiology, 81, 1997, s. 860-866.

Montner, P., Stark, DM., Riedesel, ML. et al. Preexercise glycerol hydration improves cycling endurance time. International Journal of Sports Medicine, 17, 1996, s. 27-33.

Murray, R., Eddy, DE., Paul, GL. et al. Physiological responses to glycerol ingestion during exercise. Journal of Applied Physiology, 71, 1991, s.144-149.

Riedesel, ML., Allen, DY, Peake, GT. et al. Hyperhydration with glycerol solution. Journal of Applied Physiology, 63, 1987, s. 2262-2268.

Sawka, MN., Latzka, WA., Montain, SJ. et al. Hyperhydration: thermal and cardiovascular effects during uncompensable exerciseheat stress. Medicine and science in Sports and Exercise, 29, 1997, s. 760-762.

Zdroj: Kniha MEDsport sympozia 2000
MUDr. Ladislav Pyšný, CSc., PaedDr. Ladislav Bláha
PF UJEP, Ústí nad Labem, FTVS UK, Praha

Diskuze » Sportovní nápoje s glycerolem, ANO či NE?

Mohlo by Vás zajímat...


Stránky jsou věnovány informacím o výživových přípravcích, vitamínech, minerálech, doplňkové a sportovní výživě a látkám rostlinného původu. Stránky mají pouze informativní charakter.

Stránky se snaží podávat kvalitní, komplexní a objektivní informace. I přesto doporučujeme, veškeré zde získané informace porovnávat s dalšími zdroji, zejména z důvodu neustálého rozvoje vědních oborů spojených s oblastí zájmu těchto stránek.

Twitter NUTRIONczNutrionCz Google+Facebook.com/nutrionczInstagram.com/nutrioncz

Sportovní nápoje s glycerolem, ANO či NE?